GEDCOM-projektet hos Danske Slægtsforskere
bevar dine slægtsdata for eftertiden

Wentzel Ulrich Tornøe

Født 9 SEP 1844 Sørup sogn. Lehnshøj. Svendborg amt. DK.
Død 5 DEC 1907 Frederiksberg. Skt. Lukas sogn. Monradsvej 15, st. Københavns amt. DK.
9 SEP 1844
Sørup sogn. Lehnshøj. Svendborg amt. DK.
2 FEB 1797
Svendborg. Vor Frue sogn. Svendborg amt. DK.
Eleonora Marie Elisabeth Blumer Tornøe 23 APR 1877 Frederiksberg sogn. Ørstedsvej 22A. Københavns amt. DK.
Holger Blumer Tornøe 15 FEB 1881 København. Nyhavn 18. DK.
Vielse 18 JUL 1876 Horsens Vor Frelser sogn. Skanderborg amt. DK.
Kirkebog. Horsens Vor Frelser. 1869-1882 folio 77 opslag 77.
Erhverv Genremaler.
Fødsel 9 SEP 1844 Sørup sogn. Lehnshøj. Svendborg amt. DK.
Kirkebog. Sørup. 1828-1853 folio 23 opslag 25.
Dåb 25 SEP 1844 Sørup sogn. Lehnshøj. Svendborg amt. DK.
Kirkebog. Sørup. 1828-1853 folio 23 opslag 25.
I kirken 30 MAR 1845 Sørup sogn. Svendborg amt. DK.
Kirkebog. Sørup. 1828-1853 folio 23 opslag 25.
Død 5 DEC 1907 Frederiksberg. Skt. Lukas sogn. Monradsvej 15, st. Københavns amt. DK.
Kirkebog. Frederiksberg. Skt. Lukas. 1897-1922 folio 161 opslag 162.
Begravelse 10 DEC 1907 Frederiksberg Assistent Kirkegård. Københavns amt. DK.
Kirkebog. Frederiksberg. Skt. Lukas. 1897-1922 folio 161 opslag 162.
Wenzel Tornøes kunstneriske produktion fra debut'en i 1865 til hans død afspejler, hvad man kunne fristes til at kalde den typiske Charlottenborg-kunst i perioden.
Den eneste af tidens populære genrer, han ikke viste interesse for, var landskabsmaleriet. Derudover havde han en tilbøjelighed for det sentimentalt anekdotiske såvel i genrebillederne som i de religiøse fremstillinger.
Hans billeder fra Italien er i så henseende karakteristiske for hans tilbageskuende og publikumsvenlige stil. De bedste rummer imidlertid både maleriske kvaliteter og viser en særdeles dygtig hånd, såvel når det gælder billedkomposition som figurfremstilling.
Hans i dag bedst kendte billede, En syerske pinsemorgen, malet i mindst to udgaver (senest udbudt hos Sotheby i London 1981), er ligeledes meget dygtigt udført. Det fremstiller en hverdagssituation med social appel, kendt fra bl.a. Emile Zolas forfatterskab og i Danmark Sophus Schandorphs, men er nok mest umiddelbart inspireret af maleren Chr. Krohg. Men ligesom Frans Henningsens skildring af en enlig mor, 'Forladt', udstillet 1888, er billedet et modelmaleri, endda af en iøjnefaldende køn model; skildringen er ikke hentet 'fra gaden', som de ægte realister gjorde det. Billedet er ikke det eneste med socialt motiv, men oftest er T.s malerier dog pittoreske, elskværdige eller humoristiske. F.eks. tager han i de senere år en i Tyskland meget populær motivkreds op, munke der læser, drikker øl eller bliver opvartet af skælmske piger.
Nyere biografi kan læses her:
http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Maler/Wenzel_Torn%C3%B8e