GEDCOM-projektet hos Danske Slægtsforskere
bevar dine slægtsdata for eftertiden

Hans Øllgaard

Født 10 OCT 1911 København. Vor Frelser Sogn. Willemoesgade 43, 1. DK.
Død 29 SEP 1969 København. Bispebjerg Hospital. DK.
10 OCT 1911
København. Vor Frelser Sogn. Willemoesgade 43, 1. DK.
21 JUL 1879
Slagelse. Skt. Mikkel sogn. Bredegade. Sorø amt. DK.
2 AUG 1884
København. Rosendalsvej 7. DK.
1 APR 1854
Nakskov Skt. Nikolaj sogn. Maribo amt. DK.
3 APR 1860
København. Vor Frue Sogn. Kultorvet 4. DK.
1 JUL 1828
Nykøbing Sj. sogn. Holbæk amt. DK.
10 JUL 1841
Sahl sogn. Frisholt. Viborg amt. DK
Familie med Lilli Kolte Sørensen
Vielse 17 SEP 1943 Søllerød sogn. Københavns amt. DK.
Kirkebog. Søllerød. 1942-1950 folio 43 opslag 46.
Fødsel 10 OCT 1911 København. Vor Frelser Sogn. Willemoesgade 43, 1. DK.
Kirkebog. Kbh. Vor Frelser. 1908-1913 folio 82 opslag 83.
Dåb 27 NOV 1911 København. Christians sogn. DK.
Kirkebog. Kbh. Vor Frelser. 1908-1913 folio 82 opslag 83.
Død 29 SEP 1969 København. Bispebjerg Hospital. DK.
Kirkebog. Kbh. Helligånd. 1956-1974 folio 105 opslag 108.
Hans Øllgaard debuterede på KE i 1933 med 2 abstrakt- surrealistiske billeder, og han blev hurtigt en af de centrale skikkelser i den kreds, der i 1934 stiftede Linien.
Ø.s tidlige arbejder bærer stærkt præg af hans inspiration fra især Max Ernst, men allerede i slutningen af 1930rne vendte han sig mod et mere naturalistisk præget maleri, og i mange år fastholdt han en relativt begrænset motivverden som f.eks. slagtescener og skovbilleder i en stadig mere rendyrket kolorit.
I landskabsmaleriet kan der i de første år spores indflydelse fra Edvard Munch, hvor de ofte meget store lærreder opbygges stringent, men med en kraftig, underliggende nordisk-ekspressiv stemning. Måske under indtryk af Oluf Høsts maleri lettes denne stemning efterhånden.
I de senere års arbejder præges lærrederne af en næsten brutal kolorit, hvor komplementærfarverne efter et teoretisk system sættes hårdt mod hinanden, men da han i slutningen af 1950erne vendte tilbage til abstraktionen fik farven ny og betydningsbærende betydning.
I de sidste 3 år før sin død arbejdede han sygdomssvækket og under tydelig inspiration fra Matisse med collagen, hvor han ved udskæring af gouachemalet papir skabte en række betydelige værker, der næsten symbiotisk samler erfaringerne fra både 1930rnes eksperimenter og det konkrete maleri.
Biografi kan også læses her:
www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Maler/Hans_%C3%98llgaard
1921 bor han hjemme hos forældrene i Amaliegade 53A, 2. sal, sammen med broderen og to tjenestepiger.
1925 er han på Nærum Kostskole.