Født 12 JAN 1905 Frederiksberg. Skt. Markus sogn. Forhåbningsholms Allè 25, 3. DK.
Død 28 NOV 1968 Stengård sogn. Kongshvilebakken 63. Københavns amt. DK.
Flemming Bergsøe havde uddannet sig som billedhugger, men efter sin afgang fra Akademiet arbejdede han som maler og grafiker. B. holdt sig gennem hele sit virke til figurative fremstillinger. Han var i mange henseender påvirket af impressionisterne, og især Cézanne synes i de senere år at have haft stor betydning. I 1930rne hentede B. sine motiver i forstads- og kolonihavekvartererne omkring København. Specielt Frederiksberg, hvor han var vokset op, var motiv for mange af hans malerier. Det var i særdeleshed bygningskroppene med deres skulpturelle former, der interesserede ham og vidner om hans uddannelsesmæssige baggrund. B. foretrak stilfærdige scenerier fra hverdagslivet, og hans palet er gennemgående dæmpet. I 1940rne lagde han næsten helt maleriet på hylden for at beskæftige sig med litterære opgaver. Han redigerede således tidsskriftet Aarstiderne og udgav en række skønlitterære værker. I 1950erne genoptog han maleriet, nu med særlig forkærlighed for cirkus som motivverden. I 1956 rejste han rundt med Cirkus Benneweis. Herfra stammer flere skildringer af hverdagslivet i cirkus med artister, klovner m.v. Men især cirkusteltet med dets markante volumen gengav han i mange af sine værker. I 1950erne flyttede B. fra Kbh. til landlige omgivelser i Sydsjælland, hvilket påvirkede hans motivvalg, der nu kredsede om kirker, møller og landbrugsbygninger med omgivelser. I 1960erne foretrak B. opstillinger med genstande i helt enkle former. Kuglen, keglen, ægget, et ark glat eller sammenkrøllet papir optræder hyppigt. B. gennemarbejdede sine motiver, hvoraf flere eksisterer både som maleri og som grafik.