GEDCOM-projektet hos Danske Slægtsforskere
bevar dine slægtsdata for eftertiden

Joachim Bruun de Neergaard

Født 27 APR 1877 Borup sogn. Stubberupgård. Roskilde amt. DK.
Død 31 OCT 1920 Sorø sogn. Christiansvej 6. Sorø amt. DK.
27 APR 1877
Borup sogn. Stubberupgård. Roskilde amt. DK.
24 OCT 1855
Søllerød sogn. Søllerødgård. Københavns amt. DK.
9 MAY 1807
København. Holmens sogn. DK.
19 AUG 1772
Holbæk Skt. Nikolaj sogn. Holbæk amt. DK.
16 NOV 1775
København. Møntergade. DK.
4 NOV 1810
København. Garnisons sogn. DK.
Fødsel 27 APR 1877 Borup sogn. Stubberupgård. Roskilde amt. DK.
Kirkebog. Borup. Roskilde amt. 1854-1885 opslag 59.
Dåb 22 JUN 1877 Borup sogn. Roskilde amt. DK.
Kirkebog. Borup. Roskilde amt. 1854-1885 opslag 59.
Død 31 OCT 1920 Sorø sogn. Christiansvej 6. Sorø amt. DK.
Kirkebog. Sorø. 1913-1927 opslag 73.
Begravelse 6 NOV 1920 København. Vestre Kirkegård. DK.
Kirkebog. Sorø. 1913-1927 opslag 73.
1895 student fra Borgerdydskolen i Kbh.
1901 cand. jur.
1912 besidder af det Zeuthen-Neergaardske Fideikommis og medbesidder af det Bruun-Neergaardske Fideikommis.
Som barn fik N. klaverundervisning hos Tekla Gähler.1895-1908 studerede han klaver hos Ove Christensen, teori hos Orla Rosenhoff og instrumentation hos Johan Svendsen.
1906 debuterede han som komponist med nogle variationer for orkester (op.4) der opførtes i Tivolis koncertsal; s.å. gav han en klaveraften hvor han bl.a. sammen med Ludvig Holm spillede sin violinsonate i B-dur. 1908 fremkom hans koncertouverture i a-mol hvormed han havde sejret i den af Asger Hamerik udskrevne konkurrence. 1910 trådte han frem som dirigent, idet han gav en selvstændig orkesterkoncert hvor han bl.a. fremførte dele af sin h-mol symfoni op. 8 der hørtes i sin helhed ved hans næste orkesterkoncert 1912. 1914 dirigerede han i Berlin.
Sine sidste år henlevede han i Sorø hvor han førte en ret tilbagetrukken tilværelse.
Foruden de nævnte omfatter hans værker variationer for orkester over en svensk folkemelodi, op. 12, capriccio for fløjte m.v. Alle de nævnte værker er utrykte. Trykte er strygekvartet op. 6, klaverkvintet op. 10, romance for basun og orkester op. 13, vals-intermezzo for klaver og seks små klaverstykker.
N. skrev en sober, velklingende sats. Hans instrumentation vidner om et klart blik for orkestrets virkemidler. Nyere strømninger i musikken stod ham fjernt. Hans nærmeste stilistiske forbilleder synes at have været Peter Tjajkovskij og Johan Svendsen.